Voorganger Li Juncai zit momenteel een gevangenisstraf van vijf en een half jaar uit nadat hij protesteerde tegen de pogingen van de regering om het kruis van zijn kerkgebouw te verwijderen. Li Juncai is voorganger van de Yuanyang County Central House Church in Xinxiang, in de provincie Henan.

De massale verwijdering van kruizen uit kerkgebouwen begon in 2018 in de provincie Henan, waarbij de politie in de loop van een jaar minstens vierduizend kruizen verwijderde. Zelfs van door de overheid gerunde kerken werden de kruizen verwijderd. Kleinere kerken werden gesloten. Het is tegenwoordig zeldzaam om een kruis te zien in de provincie Henan.

Gearresteerd
Toen de autoriteiten op 20 februari 2019 met een hijskraan kwamen om het kruis uit de kerk van Pastor Li Juncai te verwijderen, stuitten de politieagenten in burger op een groep christelijke senioren, voornamelijk vrouwen. De christenen zongen liederen en baden terwijl ze probeerden de autoriteiten ervan te weerhouden het kruis mee te nemen. De politie sloeg en arresteerde de demonstranten voordat ze de kerkpoort opende en het kruis verwijderde. Voorganger Li Juncai zei tegen de agenten dat ze volgens de wet moesten handelen en dat hij tegen het verwijderen van de kruizen was. Hij werd gearresteerd en beschuldigd van het verstoren van de openbare orde.

Nationale vlag
De volgende dag verwijderden ambtenaren van Religieuze Zaken borden uit het kerkgebouw en dwongen kerkleden om de nationale vlag van China vanaf de voorkant van de kerk te laten wapperen. Veel kerken zijn nu verplicht hetzelfde te doen. Ook moeten ze een afbeelding van president Xi Jinping in het heiligdom ophangen en beveiligingscamera’s installeren die op de gemeenteleden zijn gericht.

Boete
Voorganger Li Juncai werd verder beschuldigd van verduistering en belemmering van de overheid en veroordeeld tot vijf en een half jaar gevangenisstraf en een boete van meer dan zo’n 6000 euro.
De centrale huiskerk van Yuanyang County was tot 2013 een door de overheid gerunde Driezelf-kerk, tot ze fuseerde met een plaatselijke huiskerk. Elke week komen ongeveer zeven- tot achthonderd mensen naar de kerk.

Meer informatie over de andere vervolgde christenen vindt u op de website van de SDOK:

Adressen SDOK Schrijfactie

Ju Dianghong