Op zaterdag 30 oktober 2021 houdt sterrenkundige Heino Falcke online de Protestantse Lezing over de vraag of wij, de mens, verantwoordelijk zijn voor de toekomst van Gods schepping. Is die toekomst in onze handen of in die van God? In V&T verband haken we graag aan. We willen de lezing met belangstellenden (nogmaals) beluisteren en er met elkaar over in gesprek gaan. Heeft de lezing ons iets te zeggen voor ons eigen doen en laten? Dinsdagavond 9
november, aanvang 20:00 uur. Welkom!

Heino Falcke

Heino Falcke (1966) woont in Duitsland, is getrouwd en vader van drie twintigers. Hij is hoogleraar astrodeeltjesfysica en radioastronomie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij doet onderzoek naar de grenzen van het heelal en superzware zwarte gaten. In 2011 ontving hij de Spinozapremie, de hoogste Nederlandse onderscheiding in de wetenschap.

Falcke is aangesloten bij de Evangelische Kirche Frechen, een protestantse gemeente in Duitsland. Hij gaat daar regelmatig voor als lekenpredikant. De kerk is opgericht in 1716, mede gefinancierd door Nederlandse protestanten. Frechen was in die regio destijds het enige dorp in de verder katholieke regio waar protestantse gelovigen mochten wonen.

Wereldnieuws

Het was sensationeel wereldnieuws: op 10 april 2019 presenteerde Heino Falcke de allereerste foto ooit gemaakt van een zwart gat – een keerpunt in de sterrenkunde. Niets kan ontsnappen uit een zwart gat, zelfs licht niet. Toch is het Falcke en zijn team gelukt er een foto van te maken.

Duurzaamheid

In zijn lezing – die aansluit bij het jaarthema ‘Van U is de toekomst’ – staat Falcke stil bij het uiterst actuele en urgente thema ‘duurzaamheid’. Hij zoomt uit op de grootheid van de schepping, de aarde, het heelal, in contrast met de kleinheid van de mens. Om vervolgens in te zoomen op het vertrouwen op God en hoe dat onze houding bepaalt in de omgang met de natuur, dieren en mensen om ons heen.

Boek

In een boek van zijn hand Licht in de duisternis vertelt hij hoe wij als mensheid zover zijn gekomen: van de allereerste blik van de oermens naar de hemel tot de moderne astrofysica, het onderzoek naar zwarte gaten en de nog niet onthulde geheimen van het heelal; en wat dat voor hem en voor ons allemaal betekent. Licht in de duisternis is een pleidooi voor deemoed en nieuwsgierigheid.

In een interview met het magazine Petrus vertelt Falcke hoe zijn geloof vroeger ‘afstandelijk’ was, maar halverwege zijn tienerjaren veranderde in het besef dat God een persoonlijke God is. Het belangrijkste besef over God is voor hem dat God van ieder mens houdt en dat we daardoor geborgen zijn in Zijn hand.

“Zonder mijn geloof zou het heelal indrukwekkend, maar ook bedreigend en leeg zijn.” Hij vergelijkt het heelal en de mens de ‘twee paleizen’ van God: “Een paleis zegt iets over de koning. God heeft als ene paleis het heelal, dat laat zien hoe groot en overweldigend Hij is. Als mens stel je niets voor. Het andere paleis is de stal van Bethlehem. Daaraan zie je: God benadert de mens.” Dat de zon wetenschappelijk gezien ooit zal exploderen en de aarde zal verdwijnen, jaagt Falcke geen angst aan. “Ik weet: ook als mijn einde komt, heb ik nog steeds een toekomst, mét God.” Ook voor het heelal heeft hij hoop. “Ik vertrouw op een creatieve God. Het wás al een grote verrassing dat God dit heelal heeft geschapen. Wie weet wat Hij nog gaat doen.”

Een interview met Heino Falcke is te vinden via: https://petrus.protestantsekerk.nl/artikel/zonder-mijn-geloof-is-het-heelal-leeg/