De diensten hebben de volgende structuur (liturgie):

Binnenkomen
Bij het binnenkomen in de kerk wordt de nieuwsbrief uitgereikt.
Hierin staat het laatste nieuws, namen en adressen van mensen die in de afkondigingen genoemd worden en het kinderlied.
De (kleine) kinderen kunnen voor de dienst naar de kindercrèche gebracht worden in De Rank.

Tijdens de dienst worden er psalmen uit de berijming van 1773 zijn (aangeven als P 150 : 1) en in de nieuwe berijming van het Liedboek (aangegeven als P 150 : 1 N).
Ook worden er gezangen gezongen uit het Liedboek (aangegeven als G 365 : 1).
Ook wordt er altijd een kinderlied gezongen (aangegeven als KL).
We lezen uit de Herziene Statenvertaling.
Voorin de kerk (onder de kerktoren) liggen exemplaren van beide boeken te leen.

Orgelspel
De dienst is nog niet begonnen.
Iedereen kan  een plekje in de kerk nemen. Alle plaatsen zijn vrij.
Ondertussen bespeelt de organist het orgel; in feite een voorbereiding op de dienst. Er is ruimte voor gesprek en contact.

De kerkenraad komt binnen
Het orgel is gestopt met spelen en de gemeente wordt stil.
Eén van de kerkenraadsleden heet de gemeente welkom, doet enkele mededelingen en geeft aan welk lied we gaan zingen.

Zingen voor de dienst
We zingen nu het eerste lied van de dienst.

Stil gebed
We bidden in stilte om een zegen over de dienst.

Votum en groet
De dominee zegt twee teksten achter elkaar.
De eerste noemen we het votum: een plechtige verklaring van de gemeente dat zij alles van God verwacht.
Het tweede is de groet: hier groet God Zelf de gemeente die aanwezig is.

Tien geboden of geloofsbelijdenis
In de morgendienst worden nu de Tien Geboden (de wet) gelezen.
Hierin horen we wat God van ons mensen vraagt.
Bovendien leren we hoe we in ons leven God kunnen liefhebben als dank voor Zijn liefde voor ons.

In de avonddienst lezen we de geloofsbelijdenis.
Hierin spreken we als gemeente uit wat de kern van het christelijk geloof is.

Gebed om verlichting met de Heilige Geest
Na het zingen wordt er gebeden of God door Zijn Geest aanwezig wil zijn. Zodat in het lezen van de Bijbel en de uitleg ervan we Gods Stem horen en de boodschap begrijpen en zal doorwerken in ons leven.

Schriftlezing
De dominee leest nu een gedeelte uit de Bijbel.
We lezen uit de Herziene Statenvertaling.
Vervolgens geeft de predikant aan welke stukje uit het gelezen gedeelte centraal staat in de preek en noemt het thema voor deze dienst.

Collecte
Er zijn elke dienst twee collecten. Aan het begin van de dienst zijn de doelen van de collecte genoemd.
Dit kan zijn voor financiële steun aan minder bedeelden, voor het kerkgebouw, of voor een bijzondere actie.
Deze collecte is geen verplichting, maar een bewijs van toewijding aan God en Zijn dienst.

Zingen van het kinderlied

Preek
De preek is het hoofdbestanddeel van de dienst.
De dominee vertelt dan meer over de tekst. Het doel van de preek is om het geloof te werken en te versterken.
Dat wil zeggen om God in Jezus Christus te leren kennen en volgen.
In de avonddiensten is er regelmatig een leerdienst.
Tijdens zo’n dienst staat een onderdeel van wat we geloven centraal en wordt uitgelegd wat de Bijbel hierover zegt.
Veelal wordt gebruik gemaakt van de Heidelbergse Catechismus.
Dat is een leerboek dat al eeuwenlang zijn waarde bewijst en waarin in 52 thema’s wordt behandeld wat we geloven.

Gebed
Nu wordt er gedankt en gebeden. We danken God voor de boodschap uit de Bijbel en voor blijde gebeurtenissen in de gemeente. We bidden voor hen in ziekte, zorg en rouw, voor Gods zegen voor de komende week, om Zijn ontferming over kerk en wereld, enz.

Zingen van een psalm/gezang
Met deze laatste psalm willen we God eren en daarom gaan we staan.

Zegen
Na het zingen blijft iedereen staan en spreekt de dominee namens God de zegen uit. Deze zegen is de belofte van God dat Hij bij ons wil zijn en ons wil helpen bij alles wat we doen.

De kerkenraad loopt terug
De dominee krijgt weer een hand, een teken van instemming van de kerkenraad.

Orgelspel en einde van de dienst